گنجینه صوتی تبیان
لطفا منتظر باشید ...
پنهان کردن پلیر
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
ورود
✕
کانال فیلم من
تبیان من
فایلهای من
کتابخانه من
پنل پیامکی
وبلاگ من
صوت تبیان
بارگذاری صوت
جستجو
به ترتیب
عنوان
جدیدترین
امتیاز
بیشترین نظر
پربازدید
مدت فایل
کمتر از 5 دقیقه
بین 5 تا 15 دقیقه
بین 15 تا 30 دقیقه
بیشتر از 30 دقیقه
همه موارد
اسفار اربعه ملاصدرا
توسط حضرت آيت الله حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني چکیده: 1 در بحث علم به اینجا رسیدیم که نفس علم عنائی مساوی با معلوم خارجی است و آنها که از مقام علم حضرتِ اجمال در قبال مقام تفصیل که معلوم خارجی است تعبیر آوردهاند در واقع اثبات جهل کردهاند. 2 علم بدون معلوم خارجی معنا ندارد. 3 علم عنائی حق به تمام امور و نفس تحقق خارجی مادیات و زمانیات تعلق میگیرد و علم به عدم و معدوم هم مستحیل است. 4 رویت خارجی اشیاء چه در مرتبه مثال و چه در مقام شهادت و ماده به یک میزان است و احساس واقعیت در هر دو به نسق واحد است. 5 تصرف ولی خدا در اشیاء در واقع در جنبه مثالی آنهاست و انعکاس این تصرف در خارج و ماده ظاهر میشود. 6 برای شخص رائی، برزخ و خارج یکی است و یک وجود است و بین انسان و صورت برزخی و حقیقت خارجی، وحدت برقرار میشود و این اتحاد بیرون آمدن از قانون زمان است. 7 علم حق به اشیاء از نفس خود اشیاء جدا نیست یعنی بین علم حق به موجود با خود موجود جدایی وجود ندارد پس غلط است بگوئیم خدا به اشیاء علم دارد لذا اجمال و ابهام در علم حق راه ندارد. 8 مقصود حافظ علیه الرحمة از این شعری که میفرماید: "این همه عکس می و نقش مخالف که نمود یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد" تمام موجودات اعم از ماده و مجرد است که به یک اراده تحقق یافتند. 9 توالی اراده و تعدد آن در ذات حق مستحیل است. 10 تمام نظام عالم حکم واحد و مجموعه واحدی را دارد که به علم واحد در علم عنائی قرار دارد و علم او هم ازدیاد ندارد
01:08':23''
96
0
اسفار اربعه ملاصدرا
توسط حضرت آيت الله حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني چکیده: 1 حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم و حضرت امیر علیهالسلام در جنگها از همه به دشمن نزدیکتر بودند. 2 مُثُل افلاطونی ریشه در علم عنائی حق دارد و آن عبارت است از تحقّق صور عینیۀ خارجیه به صورت علمیه در ذات حق در مقام اسم. 3 رؤیت در مثال و برزخ به قدری قوی است که گاهی رائی خَلط بین رؤیت ظاهر و باطن میکند. لذا مرحوم انصاری رضوان الله علیه فرمودند: اغلب حکایات مرحوم حاجی نوری در نجمالثاقب در مکاشفه رخ داده است. 4 در علم انسان به اشیاء خارجی، نفس تعین خارجی به عنوان یک علم حضوری برای انسان حاصل میشود گر چه منشأ آن به واسطۀ علم حصولی است. پس بنابراین مآل علم حصولی به علم حضوری خواهد بود. 5 چنانچه در علم به اعیان خارجیه مثال متصل انسان با اعیان خارجیه ارتباط برقرار میکند همانگونه که در وجود ذهنی گفته شد، در باب مکاشفات هم مطلب از همین قرار است. 6 در مکاشفات، نفس نیازی به عبور از ماده ندارد، دفعةً خود صورت را ادراک میکند یعنی آن مبدئیّت مادّی از اول منتفی است. 7 در هر دو قسم از ادراک ظاهری و باطنی، اتصال مثالین صورت گرفته است. 8 نفس میتواند خلق صور ذهنیه و نفسانیه کند و به عنوان وجود خارجی وانمود کند. بیان حکایتی از اختلاف فتوا در دو شرایط مختلف، در همین راستا. 9 مجتهد باید به عالم ملاکات رسیده باشد و نفس او به ملکوت متصل شده باشد. 10 قضیهای در رابطه با شخصی که مدّعی رؤیت امام زمان علیهالسلام بود. 11 کلام مرحوم حداد رضوان الله علیه: آن فردی نزدیکتر است که خود را به توحید نزدیکتر احساس کند. 12 علّت قرائت مرحوم حداد و انتخاب ایشان شعر مثنوی را در اولین ملاقات با مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیهما.
01:26':14''
77
0
کیمیای وصال 138
جلسه 138 از سلسله برنامه های کیمیای وصال، درس اخلاق حضرت "آیت الله محمد شجاعی"پیرامون«خدای متعال در سوره جمعه خودش را عالم الغیب و الشهاده معرفی می کند و همه ما و همه موجودات خدای متعال را با این اسم ملاقات خواهد کرد. هر چیزی دو وجهه دارد یکی صورت ملکی و دیگری ملکوتی»
28':18''
120
0
کیمیای وصال 139
جلسه 139 از سلسله برنامه های کیمیای وصال، درس اخلاق حضرت "آیت الله محمد شجاعی"پیرامون«یکی از اسماء الهی عالم الغیب و الشهاده است و او هم باطن و هم ظاهر همه موجودات را می داند»
26':48''
172
0
توبه قوم یونس
حکایتی زیبا از حجت الاسلام و المسلمین«شیخ حسین انصاریان»«بعد از آن که حضرت یونس از قومش قهر کرد و رفت، نشانه های بلا ظاهر شد. مردم ترسیدند و آمدند نزد عالم آن شهر. آن عالم گفت اگر توبه کنید، بلا دفع می شود.»
05':59''
335
0
آثار اتصال به رحمت خدا
اولين جلسه سخنراني حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در حرم امام رضا (علیه السلام) در ایام فاطمیه(س) اول: «امام آن رشته محبت خداست که در عالم منتشر شده است و در ظاهر و باطن عالم وجود دارد. اینکه در زیارت جامعه فرمودند «الرحمة الموصوله» یک معنای رحمت موصوله همین است. باید همینجا تذکر داد که این که ما می گوییم امام غایب است و فکر می کنیم در کناری است و در متن کار نیست غلط است. امام اگر نباشد عالمی وجود نخواهد داشت»
44':59''
455
0
شب اول قبر
گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین «مسعود عالی» در برنامه سمت خدا در تاریخ 90.05.09 :« سوال قبر چیست و چرا می پرسند؟ در چه زمانی می پرسند؟ در روایت هست که اگر کسی سه چیز را انکار کند، از شیعیان ما نیست: معراج، سوال قبر، شفاعت. در سوال قبر از عقاید خواهد بود و دو ملک بنام نکیر و منکر یا بشیر و مبشر آن سوالات را طبق عقاید و علایق قلبی در دنیا ظاهر شده و می پرسند. و زمانش همان ابتدای ورود به عالم برزخ خواهد بود. و فلسفه اش نیز مشخص است که چیست.»
51':03''
2550
3
0
حقیقت ولایت در خطبه غدیریه
جلسه 64 گفتگوی حجت الاسلام والمسلمین «سید محمد مهدی میرباقری» در برنامه سمت خدا در تاریخ 19 مهرماه 93 :«هر پیغمبری به اندازه خودش ولایت را در عالم بسط داد ولی هنوز این حقیقت در پرده غیب بود. آن کسی که در غدیر مأمور شد به اذن الله پرده از این سر الهی بر دارد تا این سرّ آرام آرام در عالم ما مکشوف شود و حقایق باطنی ولایت ظاهر شود نبی اکرم بود. حضرت در خطبه غدیر از توحید شروع می کنند. بعد فضیلت های حضرت امیر را می گویند و دست ایشان را به عنوان ولی بعد از خود بالا می برند و صحبت از حضرت مهدی کردند که این ولایت به ایشان ختم می شود.»
45':30''
391
0
قیام سیدالشهداء و افق امر به معروف و نهی از منکر
یازدهمین جلسه سخنرانی آیت الله «سید محمد مهدی میرباقری» در شب یازدهم (شام غریبان) محرم الحرام سال 95 در هیأت ثارالله قم (مدرسه فیضیه) : «...در تحلیلی بالاتر حضرت چه در ظاهر و چه در باطن پیروز قطعی هستند چرا که هم کهف حصین امت و چراغ هدایت هستند و هم در عهد بندگی خود با خدای متعال تا آخرین مرحله به پیش رفتند و کار را تمام کردند. ماموریت ایشان دو مرحله دارد که یک مرحله آن به پایان رسیده و باقی آن در زمان بعد از ظهور و رجعت و سپس در قیامت خواهد بود. اگر واقعه عاشورا نبود همه عالم به طور علنی تحت بندگی دستگاه شیطان قرار می گرفت...»
01:01':39''
614
1
0
جایگاه مقام رضا در خلقت
هشتمین قسمت از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین «علوی تهرانی» در دهه اول محرم 1394 با موضوع آسیب شناسی علم بدون عمل :«شش پایه اساسی ایمان "یقین، صبر، رضا، تسلیم، توکل، تفویض" توضیح مقام رضا: رضا دو قسم است الرضا بالله و الرضا عن الله. آنچه در ایمان نقش دارد و یکی از پایه های آن است، الرضا عن الله است یعنی در عالم تکوینیات و تقدیر و قضای الهی و هرچه که خدای متعال برای انسان تقدیر می کند، از آن راضی باشد هرچند در ظاهر از آن کراهت داشته باشد»
49':28''
483
0
آیه 53 سوره فصلت
تلاوت آیه 53 سوره «فصلت» توسط «محمود خلیل الحصری»: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»: ما آیات (قدرت و حکمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن میگردانیم تا ظاهر و آشکار شود که خدا (و آیات حکمت و قیامت و رسالتش همه) بر حق است. آیا همین حقیقت که خدا بر همه موجودات عالم پیدا و گواه است کفایت (از برهان) نمیکند؟ (00:49)
00':49''
1818
0
آیه 53 سوره فصلت
آیه بیست و هشتم با مضمون سوال خدا از مردم؛ سوره «فصلت»، آیه 53: «سَنُرِيهِمْ آيَاتِنَا فِي الْآفَاقِ وَفِي أَنفُسِهِمْ حَتَّىٰ يَتَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُ الْحَقُّ ۗ أَوَلَمْ يَكْفِ بِرَبِّكَ أَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ شَهِيدٌ»: ما آیات (قدرت و حکمت) خود را در آفاق جهان و نفوس بندگان کاملا هویدا و روشن میگردانیم تا ظاهر و آشکار شود که خدا (و آیات حکمت و قیامت و رسالتش همه) بر حق است. آیا همین حقیقت که خدا بر همه موجودات عالم پیدا و گواه است کفایت (از برهان) نمیکند؟ با تلاوت «سعود شریم» (00:15)
00':15''
255
0
ملکوت عالم
بخش اول سخنان «آیت الله جوادی آملی» درباره اینکه «اگر انسان چشم و گوش ظاهر را پاک نگه دارد می تواند با ملکوت عالم را ببیند و این راه برای زن هم میسر است» (15:14)
15':14''
1550
0
نیزار!
نواهنگی بسیار زیبا و جانسوز از شعرخوانی «محمود کریمی» درباره وقایع پس از عاشورا و عظمت شخصیت حضرت زینب(س) که شنیدنش را به شما کاربران عزیز توصیه مینماییم(نون و قلم نبی است و ما یسطرون حسین؛ طاق فلك علی است به عالم ستون حسین؛ خلقت تمام حضرت زهراست خون حسین؛ هستی تمام ظاهر و مافی البطون حسین؛ با یك قیامت است هم الغالبون حسین؛ در این قیام نقطه پرگار زینب است)(تولید اختصاصی بانک صوتی تبیان)(5:39)
05':39''
18059
24
0
طهارت رزق
سخنرانی حاج آقا صمدی آملی پیرامون تاثیر ظاهر و باطن عالم بر یكدیگر، تفاوت بین مال و روزی و اینكه آیا در قیامت از روزی سؤال می کنند؟ (13:31)
13':31''
7406
-1
0
قسمت سیزدهم
غیب آسمان و زمین _ علم الهی به ظاهر و باطن عالم
00':00''
30
0