گنجینه صوتی تبیان
لطفا منتظر باشید ...
پنهان کردن پلیر
صفحه اصلی تبیان
شبکه اجتماعی
مشاوره
آموزش
فیلم
صوت
تصاویر
حوزه
کتابخانه
دانلود
وبلاگ
ورود
✕
کانال فیلم من
تبیان من
فایلهای من
کتابخانه من
پنل پیامکی
وبلاگ من
صوت تبیان
بارگذاری صوت
جستجو
به ترتیب
عنوان
جدیدترین
امتیاز
بیشترین نظر
پربازدید
مدت فایل
کمتر از 5 دقیقه
بین 5 تا 15 دقیقه
بین 15 تا 30 دقیقه
بیشتر از 30 دقیقه
همه موارد
اسفار اربعه ملاصدرا
توسط حضرت آيت الله حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني چکیده: 1 حقايق ذهنيه وجودات مجرده هستند و ارتباط دو تعيّن خارجي با يكديگر فقط بر اساس علم و ادراك و شهود است و خود تعيّنات خارجي هيچ ارتباطي با هم ندارند بلكه فقط جنبۀ واسطيت دارند. 2 برگشت تحقق صورت ذهني به مثال منفصل اوست كه همان ربط مثال متصل انسان است با آن مثال منفصل كه به واسطۀ آن ارتباط مثالي است كه صورت تجردي انسان نسبت به موجود خارجي متحقق ميشود. 3 آثار خارجي مثالي بر اعمال خارجي مترتب نيست بلكه نفس نيّت و عزم و اراده دائماً آثار مثالي ايجاد ميكند. 4 غيرت را نبايد در قبال عبوديت قرار داد. 5 پوشاندن صورت زن در حج جايز نيست. 6 واقعيت حج يعني خروج از تعلقات بشري. 7 بزرگترين خطر براي سالك اين است كه آرامش او تعطيل باشد و طمأنينه و سكون را از دست بدهد؛ لذا استفاده مستمر و غير صحيح از تلفن همراه براي سالك بسيار مضر ميباشد. 8 جرياني از مرحوم علامه طهراني رضوان الله عليه در رابطه با خواب و روياي مرحوم آية الله خوئي در مورد احوالات مرحوم آية الله سيد ابوالحسن اصفهاني در عالم پس از مرگ. 9 وهن اسلام و تشيّع فقط در نوشتن مقالۀ الحادي خلاصه نميشود.
54':16''
1047
0
اسفار اربعه ملاصدرا
توسط حضرت آيت الله حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني چکیده: 1 در بحث علم به اینجا رسیدیم که نفس علم عنائی مساوی با معلوم خارجی است و آنها که از مقام علم حضرتِ اجمال در قبال مقام تفصیل که معلوم خارجی است تعبیر آوردهاند در واقع اثبات جهل کردهاند. 2 علم بدون معلوم خارجی معنا ندارد. 3 علم عنائی حق به تمام امور و نفس تحقق خارجی مادیات و زمانیات تعلق میگیرد و علم به عدم و معدوم هم مستحیل است. 4 رویت خارجی اشیاء چه در مرتبه مثال و چه در مقام شهادت و ماده به یک میزان است و احساس واقعیت در هر دو به نسق واحد است. 5 تصرف ولی خدا در اشیاء در واقع در جنبه مثالی آنهاست و انعکاس این تصرف در خارج و ماده ظاهر میشود. 6 برای شخص رائی، برزخ و خارج یکی است و یک وجود است و بین انسان و صورت برزخی و حقیقت خارجی، وحدت برقرار میشود و این اتحاد بیرون آمدن از قانون زمان است. 7 علم حق به اشیاء از نفس خود اشیاء جدا نیست یعنی بین علم حق به موجود با خود موجود جدایی وجود ندارد پس غلط است بگوئیم خدا به اشیاء علم دارد لذا اجمال و ابهام در علم حق راه ندارد. 8 مقصود حافظ علیه الرحمة از این شعری که میفرماید: "این همه عکس می و نقش مخالف که نمود یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد" تمام موجودات اعم از ماده و مجرد است که به یک اراده تحقق یافتند. 9 توالی اراده و تعدد آن در ذات حق مستحیل است. 10 تمام نظام عالم حکم واحد و مجموعه واحدی را دارد که به علم واحد در علم عنائی قرار دارد و علم او هم ازدیاد ندارد
01:08':23''
96
0
اسفار اربعه ملاصدرا
توسط حضرت آيت الله حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني چکیده: 1 حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلّم و حضرت امیر علیهالسلام در جنگها از همه به دشمن نزدیکتر بودند. 2 مُثُل افلاطونی ریشه در علم عنائی حق دارد و آن عبارت است از تحقّق صور عینیۀ خارجیه به صورت علمیه در ذات حق در مقام اسم. 3 رؤیت در مثال و برزخ به قدری قوی است که گاهی رائی خَلط بین رؤیت ظاهر و باطن میکند. لذا مرحوم انصاری رضوان الله علیه فرمودند: اغلب حکایات مرحوم حاجی نوری در نجمالثاقب در مکاشفه رخ داده است. 4 در علم انسان به اشیاء خارجی، نفس تعین خارجی به عنوان یک علم حضوری برای انسان حاصل میشود گر چه منشأ آن به واسطۀ علم حصولی است. پس بنابراین مآل علم حصولی به علم حضوری خواهد بود. 5 چنانچه در علم به اعیان خارجیه مثال متصل انسان با اعیان خارجیه ارتباط برقرار میکند همانگونه که در وجود ذهنی گفته شد، در باب مکاشفات هم مطلب از همین قرار است. 6 در مکاشفات، نفس نیازی به عبور از ماده ندارد، دفعةً خود صورت را ادراک میکند یعنی آن مبدئیّت مادّی از اول منتفی است. 7 در هر دو قسم از ادراک ظاهری و باطنی، اتصال مثالین صورت گرفته است. 8 نفس میتواند خلق صور ذهنیه و نفسانیه کند و به عنوان وجود خارجی وانمود کند. بیان حکایتی از اختلاف فتوا در دو شرایط مختلف، در همین راستا. 9 مجتهد باید به عالم ملاکات رسیده باشد و نفس او به ملکوت متصل شده باشد. 10 قضیهای در رابطه با شخصی که مدّعی رؤیت امام زمان علیهالسلام بود. 11 کلام مرحوم حداد رضوان الله علیه: آن فردی نزدیکتر است که خود را به توحید نزدیکتر احساس کند. 12 علّت قرائت مرحوم حداد و انتخاب ایشان شعر مثنوی را در اولین ملاقات با مرحوم علامه طهرانی رضوان الله علیهما.
01:26':14''
77
0
اسفار اربعه ملاصدرا
توسط حضرت آيت الله حاج سيد محمد محسن حسيني طهراني چکیده: 1 در مورد انیّت صرفه نفس، میتوان به قاعدۀ "حقیقة الشئ بصورته لا بمادته" اشاره کرد که مراد از صورت فصل اوست و جنس که ابهام دارد بدون تشخص و استقلال خارجی می باشد زیرا ابهام با تشخص منافات دارد. 2 تمام اعمال و رفتار ملائکه و تصرفات آنها در انزال مراتب فیض به موجودات طبق روایات در حال سکون و طمأنینه صورت میگیرد. 3 آیۀ «لایسبقونه بالقول و هم بامره یعملون» یعنی پشت تقدیر و مشیت الهی حرکت میکنند، و جلو نمیافتند. 4 شیاطین دائماً در حال اضطراب و تشویش هستند. 5 ما به این دنیا نیامده ایم تا ظهور حضرت را درک کنیم بلکه برای کمال آمده ایم. 6 آن انیّتی که مرحوم آخوند میفرمایند یعنی نظره انسان به همان حقیقت وجود است و وجود هم که نور محض است لذا ماهیات کنار میروند و نمیتوانند آن نور و حقیقت را محبوس و مخفی کنند. 7 تمام عالم، حیّ و عاقل و ناطقند و حیّ از صفات ذاتی و لاینفک ذات است. بین حیّ و احدیّت فاصلهای نیست، به عکس علم و قدرت که لازمۀ ذات اند اما جنبۀ معلولی دارند و اسم حیّ بالاتر و قویتر است و آثاری هم دارد که بر اسماء علیم و قدیر مترتّب نیست. 8 اولیاء الهی در مقام مراعات کثرت و ادب، مطالب را به اساتید خود منسوب میکردند. 9 قضیهای در رابطه با شیخ محمدعلی کاظمی شاگرد مرحوم نائینی و قهر و غضب او نسبت به استاد خویش. 10 تأدّب مولانا نسبت به شمس و قضیهای در همین راستا.
01:15':44''
114
0
نه فقط عرش اسیر قدم فاطمه است
مداحی فاطمیه 1396 با نوای «جواد مقدم» به مناسبت شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها)؛ (شعر خوانی) «نه فقط عرش اسیر قدم فاطمه است / علت خلق دو عالم علم فاطمه است»
01':33''
974
0
به برکت قدمت قم شده حریم تشیع
مولودی «به برکت قدمت قم شده حریم تشیع / به یمن قم شده عالم پر از شمیم / شد حرمت قلب شیعه ، مهد مهر اهل بیت، علم و دین / شهر تو شد شهر دین شهر جهاد، اجتهاد فقه دین » ویژه ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با صدای «میثم مطیعی» [1393]
01':49''
3697
0
علم به نفس، حضوری است
سخنرانی آیت الله «محمد تقی مصباح یزدی» در شرح خطبه فدکیه حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) جلسه 20 :«علم به نفس، عین نفس است و غیر انفکاک از نفس است و این علم حضوری است که در مبحث اتحاد علم و عالم و معلوم به اثبات رسیده است. در اثر تهذیب نفس، قوت و کمال روح بیشتر می شود و در آن مرحله فهمیده می شود خود حقیقی، بدن خاکی نیست. ادراک مراتب دارد»
22':08''
361
0
نعم الامیر تویی
مداحی به مناسبت عید سعید غدیر خم؛ «دل تموم ملایک ترانه خوان غدیره، رو دست نعم الرسوله کسی که نعم الامیره، علی عالم علم معلی، علی لعل عوالم بالا» با صدای «سید مجید بنی فاطمه» (6:59)
06':59''
3060
-1
0
دل و دست تو چشمه کرم است
دانلود مداحی محرم 1394 با نوای «میثم مطیعی»؛ «دل و دست تو چشمه کرم است / حُرمتت مثل کعبه محترم است / شاهدی جز تو کیست در عالم / که به باب الحوائجی علم است» [مدح حضرت عباس (ع)، شب نهم محرم الحرام] [هیأت میثاق با شهداء] (12:35)
12':35''
9565
1
0
در محضر خضر(ع)
نواهنگی آموزنده با موضوع «عمر طولانی حضرت خضر(ع) و چگونگی علم ایشان به عالم تکوین» با بیان «حجت الاسلام والمسلمین ملکی»(تولید اختصاصی بانک صوتی تبیان)(4:05)
04':04''
5484
3
0
زندگانی امام رضا (ع) 4
بخش اول از فصل هشتم كتاب صوتی «سیره پیشوایان»؛ نویسنده: مهدی پیشوائی؛ «هنگامى كه على بن موسى الرضا ـ عليه السلام ـ وارد بر ماءمون شد او به فضل بن سهل، وزير مخصوصش، دستور داد كه پيروان مكاتب مختلف را مانند جاثليق (عالم بزرگ مسيحى) و راءس الجالوت (پيشواى بزرگ يهوديان) و نسطاس رومى (عالم بزرگ نصرانى) و همچنين علماى ديگر علم كلام را دعوت كند تا سخنان آن حضرت را بشنوند و هم آن حضرت سخنان آنها را فصل بن سهل آنها را دعوت كرد، هنگامى كه جمع شدند نزد ماءمون آمد و گفت: همه حاضرند.» (34:57)
34':57''
1521
0
مبعث
امام خامنه ای در دیدار با مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی در سالروز مبعث پیامبر(ص) بیان کردند: «بعثت برای این است که انسانها را از ظلمات خارج و به نور هدایت کند...امروز ظرفیت عالم برای فهم پیام نبوی، از گذشته بسیار بیشتر است. هرچه علم بشر بیشتر شود، توفیق پیام اسلام محتملتر میشود...امروز وظیفه همه دولتهای اسلامی و همه ملتهای اسلامی این است که هر چه میتوانند، به فلسطین کمک کنند...» 04/آبان/1379(11:54)
11':54''
800
1
0
یا اباجعفر محمد(ص)
مداحی؛ «گیسوی سیاهت کرده بی سامان مرا / گردش ناز نگاهت کرده سرگردان مرا / هر دلی از ساغر چشم سیاهت می، چشید /در هوای وصل رویت از دو عالم پرکشید / باقر علم خدایی » با نوای «حمید علیمی» به مناسبت شهادت امام باقر علیه السلام (6:31)
06':31''
14491
19
0
خاک کربلا می شوم
مداحی؛ «باز علم و گریه و ماتم، بازم نشسته رو دلها غم، سینه زنی عشق این عالم، سینه زدم زدم رو دل پرچم» با صدای «مجتبی رمضانی» به مناسبت شهادت امام حسین(ع) (4:10)
04':10''
331
0
عالم بیتعصب است
بیانات استاد «رحیم پور ازغدی» درباره اینکه مگر هر کسی که در خدمت استکبار درآمده جانی بالفطره است؟ نه بلکه عالم بیتعصب است؛ عالمی است که میگوید من به چرایی، هدف، غایت و ایدئولوژی کار ندارم و علم را برای علم میخواهم. (دانشگاه باهنر کرمان، آذر ماه 1382) (24:13)
24':13''
460
0
معرفت دینی
بیانات استاد «رحیم پور ازغدی» درباره اینکه مگر هر کسی که در خدمت استکبار درآمده جانی بالفطره است؟ نه بلکه عالم بیتعصب است؛ عالمی است که میگوید من به چرایی، هدف، غایت و ایدئولوژی کار ندارم و علم را برای علم میخواهم. (دانشگاه باهنر کرمان، آذر ماه 1382) (24:13)
24':13''
383
-1
0
کرامت زن
سخنرانی استاد «رحیم پور ازغدی» درباره اینکه سه نگاه به زن در عالم وجود دارد؛ یکی اینکه کرامت زن را به برهنگی او میدانند؛ دیگری کرامت زن را به انزوای زن میداند اما در منظر اسلام کرامت زن به شخصیت، علم، کرامت انسانی. (دانشگاه الزهرا تهران، زمستان 1384)(23:54)
23':54''
1588
2
0
حضرت زهرا (س)
سخنرانی استاد «رحیم پور ازغدی» درباره اینکه چرا حیوانات تاریخ ندارند؟ زیرا زندگی آنها یک زندگی غریزی است؛ بنابراین با توجهه به الگو گیری از بانوی دو عالم حضرت زهرا (سلام الله علیها) در راه فکر و علم و تحقیق هیچ خسته نشوید و سعی کنید رسالت دینی، تاریخی خود را انجام دهید. (در جمع فعالان تشکلهای اسلامی زنان، تابستان 1385) (28:52)
28':52''
464
1
0
پیامبر(ص) و ارجاع به اهل بیت(ع)
سخنرانی «آیت الله سید علی حسینی صدر» پیرامون «فروع دین؛ دستور پیامبر خاتم(ص) درخصوص مراجعه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در احکام شرعیه» (26:42)
26':42''
338
0
اصحابی کالنجوم
سخنرانی «آیت الله سید علی حسینی صدر» پیرامون «فروع دین؛ رد روایت مردود "اصحابی کالنجوم ..." از جهت سند و متن» (29:58)
29':58''
356
0
وجدان و ارجاع به اهل بیت(ع)
سخنرانی «آیت الله سید علی حسینی صدر» پیرامون «فروع دین؛ دستور ادله وجدانی درخصوص مراجعه به اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در احکام شرعیه» (29:27)
29':27''
427
0
در مسیر علم و عمل
بیانات حضرت آیت الله جوادی آملی درباره اینکه اگر کسی درست به دین عمل کند هم علوم الهی نصیبش می شود و هم علوم بشری و بیان این مطلب که عالم باید عامل به علم خود نیز باشد (09:54)
09':54''
1529
0
عرش اعظم
شعرخوانی در مدح امام ثامن ضامن علی بن موسی الرضا(ع) با شعری از همای شیرازی میرزا محمدرضا قلیخان «زهی بارگاهت بر از عرش اعظم / به تعظیم تو پشت نه آسمان خم / تو مقصود بود و گرنه نبودی / رسوم دو گیتی، بنای دو عالم / نهادی تو بر فرق او تاج علم / که آدم علم زد بر از عرش اعظم» (3:38)
03':38''
604
0
چند قدم تا خدا(3)
بیانات استاد صمدی آملی درباره مقام توحید و اینکه مقام شهود فرشتگان به چه معناست و اشاره به مرتبه علم شهودی در عالم ملکوت (10:43)
10':43''
2407
0
علم ائمه(ع)
پاسخ استاد محمدی به سوالی پیرامون علم ائمه(ع) « آیا امور عالم به ائمه واگذار شده است؟» (6:48)
06':48''
545
0
علم میزبان یا علم میهمان کدامیک؟
بيانات گهربار استاد بيان، حاج آقا جوادی آملی درباره «علم الهی و علم بشری، رابطه بین این دو علم، «فلسفه خلقت شکوفائی وجود انسان است هم در بخش عمل هم در بخش نظر، اشاره به جایگاه وحی در عالم انسانی»» (17:08)
17':08''
1101
0
پرسش معشوق از عاشق
اشعار صوتی مولانا جلال الدین محمد بلخی مشهور به مولانا از دفتر پنجم «معشوقى از عاشق پرسيد كه خود را دوست تر دارى يا مرا، گفت من از خود مردهام و به تو زندهام از خود و از صفات خود نيست شدهام و به تو هست شدهام علم خود را فراموش كردهام و از علم تو عالم شدهام قدرت خود را از ياد دادهام و از قدرت تو قادر شدهام اگر خود را دوست دارم ترا دوست داشته باشم و اگر ترا دوست دارم خود را دوست داشته باشم» (5:17)
00':00''
3253
3
0
رشد و نموّ عالم با عمل به علم خویش
تفسیر موضوعی قرآن پیرامون «رشد و نموّ عالم با عمل به علم خویش» توسط حضرت آیت الله جوادی آملی (2:43)
00':00''
33
0
قسمت چهاردهم
تعظیم عالم ربانی به سبب تعلّق به عرش عظیم علم
00':00''
25
0
قسمت پنجم
(شباهت) تجلّی علم از ملكه علمی انسان عالم به تجلی اشیا از خزائن عند اللهی
00':00''
15
0
قسمت هشتم
شهود خدای سبحان بر اعمال انسان - حیا از شهود الهی قبل از نزول عذاب _ علم فعلی خدای سبحان به ذرّات عالم
00':00''
26
0
قسمت سیزدهم
غیب آسمان و زمین _ علم الهی به ظاهر و باطن عالم
00':00''
30
0