صفایی حائری ، علی

لطفا منتظر باشید ...

پنهان کردن پلیر

همراه
مبین نت
دامستوس

جدیدترین ها

صفایی حائری ، علی
صفایی حائری ، علی

بیوگرافی

على صفايى حائرى (1378 - 1330) انديشمند فرهيخته، عارف شيدا و نويسنده و شاعر بى‌آرام، در شهر قم به دنيا آمد و دوره‏ كودكى و نوجوانى را در اين شهر سپرى نمود. پس از آشنايى با ادبيات كودكان در سطح مجلّه‏ هاى كودك آن روزگار و دست‏يابى به ادبيات نوجوان در سطحى گسترده‏ تر، در چهارده سالگى به تاريخ ادبيات ايران و  ادبيات معاصر جهان روى آورد و با شاه كارهاى ادبى، در هر دوره آشنا شد. آشنايى با آثار و انديشه‏ هاى فرانتس كافكا و صادق هدايت و تحليل ‏هاى پوچ‏ گراى غربى و آمريكاى لاتينى و طرح‏ هاى اگزيستانسياليسمى و ماركسيسمى، ره‏ آورد مطالعات گسترده‏ اش در آغاز نوجوانى بود.

هم‏زمان، به تحصيل و تلمّذ ادبيات عرب، معارف و فقه اسلامى، نزد پدر فرزانه و دانشمندش همت گمارد.

شايد مهم‏ترين پديده در اين دوره از حياتش، «تجربه‏ شهود»ى است كه در پانزده سالگى داشته است. و همين تجربه‏ ى شگفت، سرآغاز پيدايش دگرگونى و تحوّل شگرفى در سراسر زندگيش گرديد. البته او، پيرامون اين پديده - جز به اشاره، در چند سطر كوتاه از كتابى - يادكردى نداشته است.

در شانزده سالگى، با زنى فداكار و نمونه، پيمان همسرى بست و در نوزده سالگى، نخستين فرزندش تولّد يافت. و با اين تولّد - به تعبير خودش - زندگى آرام و ساده‏ اش، دست‏ خوش بلاها و شورها و لطف ‏هايى شد.

در هجده سالگى، نخستين كتابش را با عنوان « مسؤوليت و سازندگى» به نگارش درآورد؛ كه به واقع، شالوده و ساختار تفكّرش، بر اين پايه استوار گشت. در اين كتاب، «تربيت و سازندگى» را نخستين نياز انسان و زيربناى حركت او برمى ‏شمارد:

« مرادم از تربيت، از آهن، ماشين ساختن است، و از بشر، «آدم» آفريدن! آدم، كسى است كه بر تمام استعدادهايش مديريت و رهبرى دارد و به آن‏ها جهت مى ‏دهد. مرادم از انسان رشد يافته، موجودى است كه از سطح «غريزه» بالا آمده و در حدّ «وظيفه» و «انتخاب» زندگى مى ‏كند.»

صفايى با نبوغ سرشارى كه از پدرانش به ميراث مى‏ برد - پدر و پدربزرگش، هر دو از عالمان برجسته‏ دينى بودند - در عنفوان جوانى به درجه‏ ى اجتهاد در فقه نايل آمد. او به قرآن و نهج‏ البلاغه، عاشقانه انس مى‏ ورزيد و مبانى و روش‏هاى تربيت و سازندگى را، در اين سرچشمه‏ ها مى‏ كاويد. بيش از 50 اثر مكتوبى كه از او در زمينه‏ هاى دينى، تربيتى، نقد و شعر بر جاى مانده، از گستردگى و عمق مطالعات و تتبّعاتش حكايت مى ‏كند.

غالب كتاب‏هايش با نام «عين. صاد» منتشر مى ‏شد؛ كه هم مخفّفى از نام و نام خانوادگى‏ اش بود و هم، به معناى«چشم جلوگير»!

در باور صفايى:در زمينه اى كه «انسان» مجهول است و «هستى» مجهول است و «نقش انسان» هم مجهول؛ در اين زمينه، ريشه‏ ى عقيده‏ اى زنده نخواهد ماند. و در اين كوير، اعتقادى سبز نخواهد شد و مسؤوليتى نخواهد روييد. انسان و مذهب، هر دو، از «آزادى» و «تفكّر» آغاز مى‏ شوند. و تا «انسان» مجهول است، «اسلام»، معلوم نخواهد شد!»

صفايى - هم‏چنان كه از متن آثار و اشعارش برمى ‏آيد- با ادبيات، هنر و فرهنگ معاصر جهان بيگانه نيست و از اندرون تمدّن هزارتوى «سكس و سينما و سكه»، با ترانه‏ تنهايى و غربت «انسان امروز» نيز آشناست:

«اين پرى كوچك غمگينى، كه در اقيانوس مسكن دارد؛ و دلش را، در يك نى‏ لبك چوبين مى‏ نوازد، آرام، آرام!»

صفايى، «بزرگ بود، بى آن كه، به بزرگ بودن بينديشد!».

پارسايى بود كه شادى‏ ها، در چهره و نگاهش همواره موج مى‏ زد؛ و حزن و اندوهش را، در اندرون دلش مى‏ نهفت. همگان را به خلوت و تنهايى‏ اش نيز، راهى بود؛ و خانه و سفره‏ ى اطعامش به روى ديگران گسترده و باز.

از چشمانش «مهر»، و از زبانش «ذكر»، و از دستانش «خير» پيوسته مى‏ تراويد. مردِ «خدا» و «مردم» بود. و اين‏ها همه، بازش نمى‏ داشت كه، به نقد فيلم و رمان نپردازد، شعر نو نسرايد و همه هفته، به بازى فوتبال نرود! عارف شيفته و شيدايى بود، در سلوك بندگى حقّ، عزمى استوار داشت و ايمانى پايدار. عاشق و مشتاق و خستگى‏ ناپذير، در «راه»ش گام برمى‏ داشت.

چهره و نگاهش دوست‏ داشتنى بود، و حضورش دل‏ربا و مهرانگيز. نَفس دلكش و لطف سخنش، دل‏ها را برمى‏ انگيخت. چندان كه بى‏ دشوارى، به انس قلوب نايل مى‏ آمد. با اين حال، براى ارادت گزاردن و ستايش انبوه دوست‏دارانش نسبت به خود، عرصه و مجالى نمى‏ گذارد. هم‏چنان نيز، سستى‏ هاى همراهان، يا نكوهش ‏هاى طاعنان و درشتى‏ هاى منتقدان، بيمناكش نمى‏ كرد و از «راه»ش بازنمى ‏داشت و از شكيبايى‏ اش نمى‏ كاست. كسى به ياد ندارد، كه او، از كاستى‏ ها و سستى‏ ها و فشارهاى ديگران، زبان به ملامت و شكايتى گشوده باشد.

شعر و كتاب و فقه و عرفان صفايى، برايش قلّه‏ هايى نبودند، كه از دامنه‏ ى جامعه و جهان پيرامونش، دامن برچيند و تنها، در خلوت عزلت و انزوا، به سير و سلوك و طىّ طريق بپردازد. او مى‏ گفت:

«آن‏جا كه آدم‏ها دارند مى‏ پوسند و از درون پوك مى‏ شوند؛ اگر به خلوتى و كنجى پناهنده شده باشى؛ اين ارزشى ندارد. حتّى در همان خلوتت، محاصره مى ‏شوى و در خانه‏ ات، از پاى مى‏ افتى!»

در سفر و حضر، همواره به تربيت و سازندگى نيروهاى كارآمد مى‏ پرداخت. و اگر در دورترين منطقه ‏ى كشور، زمينه‏ تربيتى مى‏ يافت، رنج سفر را بر خويش هموار مى‏ ساخت و به سوى آن مى‏ شتافت. و در اين راه، شب و روز را نمى‏ شناخت. به ويژه، براى جوانان بيش‏ترين ارج و برترين ارزش را قايل بود. همين بود كه پيرامونش نيز، از حضور و همراهى جوانان، هيچ‏ گاه خالى نشد.

درِ خانه‏ اش و آغوش مهربانش، چه روز و چه شب، همواره به روى همگان باز بود. بسيار اتّفاق مى ‏افتاد كه در نيمه‏ هاى شب - كه تاريكى و خواب و سكوت بر سر شهر و ساكنان آن سايه مى‏ افكند - پذيراى جوانان محروم و بى‏ پناه مى‏ گشت.

يكپارچه شور زندگى بود؛ شورى بى‏ پايان! سرمستى و ابتهاجى كه دل و جانش را آكنده بود و رايحه‏ ى صفا و صميميتى كه سخاوتمندانه مى‏ پراكند، هر تازه‏ واردى را در نخستين ديدار، واله و شيدا مى‏ كرد.

دوستى، از او اين چنين ياد مى ‏كند: «تنوع غريبى در ميان معاشرين او بود. از كاسب تا فيلم‏ساز، از نويسنده و  شاعر، تا راننده و پسر فرارى همسايه! هر يك به فراخور نيازهاى ‏شان، بر سر سفره‏ ى اخلاق او مى‏ نشستند و از محبّت و صفا و سخنش، بهره برمى‏ گرفتند. دست بخشنده ‏اش، هرگز از سخاوت باز نمى‏ ايستاد. تا آخرين روزهاى عمرش، به‏ طور دايم به استقراض و رفع نيازهاى مالى ديگران مى‏ پرداخت. و خود را نه تنها در حدّ امكانات موجود، بلكه به اندازه‏ اعتبار و امكان استقراض، مسؤول مى‏ دانست!»

صفايى، سالك بود. سالك «صراط» بود. سالك «صراط»ى كه، نه با عبادت و رياضت و خدمت و شهادت، كه با «عبوديّت»، بر آن گام مى‏ زد. عبوديّت، يعنى هيچ‏كدام و يعنى تمام اين‏ها! در اين سلوك، اين‏ها همه، «سبيل»ها هستند. و مادام كه «سبيل»ها، به «صراط» راه نيابند و از امر «او» الهام نگيرند، ارزشى ندارند.

صفايى، گرچه در آثار و انديشه ‏هايش از استدلال و اشراق بهره مى ‏برد، امّا همواره، تأكيد مى‏ ورزید:

« بيچارگى ما، در اين است كه، مى ‏خواهيم از استدلال و اشراق و عرفان و شريعت و طريقت، به خدا برسيم. اين‏ها، ما را جز به خودشان، نمى‏ رسانند! و اين است كه پس از يك عمر، جز خستگى، جز غرور، جز نخوت و نمايش، حاصلى نداريم. نه فقه و اصول، نه تفسير و كلام، نه حكمت و اشراق و نه عرفان و سلوك، هيچ‏كدام ما را نمى‏ رسانند. آن‏چه ما را به «او» مى ‏رساند، «عبوديّت» است و اطاعت!»

صفايى، انسان را نه بازيگر، و نه بازيچه و تماشاگر؛ كه - هم‏زبان با حافظ - او را طاير گلشن قدس و رهرو منزل عشق مى‏ خواند؛ اين پرنده‏ مهاجرى كه ز سر حدّ عدم، تا به اقليم وجود، اين همه راه، بال پرواز گشوده است. در جايى كه حافظ هم، دل‏ نگران عمرى است كه بى‏ حضور صرّاحى دوست و جام مِى مى‏ گذرد، صفايى به سلوك در «صراط» فرا مى‏ خواند.

«آن‏ها كه صداى پاى مرگ را، از آهنگ ضربان قلب‏شان، نزديك‏تر احساس مى‏ كنند؛ و در ضيافت «زندگى، «مرگ» را مى ‏بينند، كه به هر مولودى، چگونه خوش‏ آمد مى گويد! اينان، تا رسيدن «مرشد» و «وسيله ‏ها» و «شرايط بهتر»، منتظر نمى‏ مانند و راه‏يابى به «صراط» را، مى‏ طلبند.»

ره يافتن به «صراط»، در سلوك صفايى، با «خلوت و توجّه» در خود و «شناخت و سنجش و انتخاب معبودها» آغاز مى‏ گردد. و با «ايمان» و «جهاد و مبارزه»، به «بلاها و ضربه‏ ها» مى‏ رسد؛ كه در طريق عشق‏ بازى، امن و آسايش بلاست و اهل كام و ناز را، در كوى دلبرى راه نيست! منزل بعدى سالك، «عجز و اضطرار» است.

آن‏جا كه سالك، در راه دنيا به بن‏ بست مى‏ رسد، و در راه خدا، به عجز:

«تو كه، نه جاى ماندن دارى و نه پاى رفتن و نه راه برگشت، تو به عجز و اضطرار رسيده‏ اى. آدمى كه از تمامى هستى بزرگ‏تر شد، ديگر به آن راه ندارد. هيچ جوجه‏ اى، دوباره در پوست خودش قرار نمى ‏گيرد!»

سالك عاجز و مضطر، با «اعتصام و استعانت»، بر «او» چنگ مى ‏زند و با «صراط» حقّ پيوند مى‏ خورد.

تو مگو ما را بدان شه، بار نيست / با كريمان، كارها دشوار نيست!

آلبــــوم

تک فایــــل

مجمــــوعه ها

ویدئوهــــا

تعداد نتایج : 224

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«روش تربیت اسلامی قبل از بلوغ و بعد از بلوغ؛ تربیت اسلام با تربیت مسلمین متفاوت است» (25:12)

25':12''

380

3

1

/Play/101204/روش-تربیت-اسلامی(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«روش تربیت اسلامی قبل از بلوغ و بعد از بلوغ؛ تفاوت بهره های گوناگون از عمل، نتیجه ی بینش های متفاوت است؛ انسان تعدیل شده، موضوع تربیت اسلام است» (24:30)

24':30''

277

2

0

/Play/101203/روش-تربیت-اسلامی(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«روش تربیت اسلامی قبل از بلوغ و بعد از بلوغ» (28:41)

28':41''

235

0

/Play/101202/روش-تربیت-اسلامی(3)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«روش تربیت اسلامی و نقش مربی در تربیت انسان؛ مربی برای اعمال تربیت اسلامی، باید به تمام ابعاد وجودی انسان توجه کند» (20:37)

20':37''

475

0

/Play/101201/نقش-مربی-در-تربیت-انسان(3)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«نقش مربی در تربیت انسان، منجر به دگرگونی تلقی انسان از خود می شود» (25:19)

25':19''

350

0

/Play/101200/نقش-مربی-در-تربیت-انسان(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«به سطح طبیعی رساندن جوانان، آرمان و هدفی نیست که برای آنان در نظر داریم، بلکه دستیابی به ماوراء، مطلوب ماست» (23:45)

23':45''

273

0

/Play/101199/نسل-جوان-و-روش-های-تربیت-اسلامی(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«مشکل اصلی جوانان شبهات و شهوات است» (12:14)

12':14''

508

0

/Play/101198/نسل-جوان-و-روش-های-تربیت-اسلامی(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«شکل ها و شاغول هایی که معیار تربیت اسلامی هستند» قسمت اول (25:42)

25':42''

238

0

/Play/101197/اشکال-تربیت-اسلامی(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«شکل ها و شاغول هایی که معیار تربیت اسلامی هستند» قسمت دوم (30:24)

30':24''

266

0

/Play/101196/اشکال-تربیت-اسلامی(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«شکل ها و شاغول هایی که معیار تربیت اسلامی هستند» قسمت سوم (21:27)

21':27''

214

0

/Play/101195/اشکال-تربیت-اسلامی(3)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«شکل ها و شاغول هایی که معیار تربیت اسلامی هستند» قسمت چهارم (24:34)

24':34''

258

0

/Play/101194/اشکال-تربیت-اسلامی(4)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«اعمال انسان با نظر به دو مسآله محقق می گردد: کشف سرمایه ها و نیازها» (21:36)

21':36''

296

0

/Play/101193/کشف-استعدادها(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«کشف سرمایه ها و نیازها» (29:17)

29':17''

269

0

/Play/101192/کشف-استعدادها(2)

قطعه شنیدنی از استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«راه کشف کردن استعدادهای انسان، مقایسه کردن با نباتات و حیوانات است» (1:27)

01':27''

720

1

0

/Play/101191/راه-کشف-استعداد

قطعه شنیدنی از استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«از صفات مومن شکست نفسی است؛ مقایسه ی دارایی های انسان ها صحیح نیست بلکه باید دارایی با بازده مقایسه شود و سنجیده گردد» (3:18)

03':18''

797

1

0

/Play/101190/شکست-نفسی

قطعه شنیدنی از استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«صدق واقعی، تطابق نیت و خارج است (قلب، عمل و گفته، باید با هم یکی باشند)» (1:15)

01':15''

611

2

0

/Play/101189/صدق-واقعی-چیست؟

قطعه شنیدنی از استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«تعارف کردن، در سیره امام صادق(ع)» (1:55)

01':55''

483

1

/Play/101188/صداقت-در-سیره-امام-صادق

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«کشف استعدادها باعث قدم نهادن در وادی دیگر خواهد شد به نام پرورش»(20:41)

20':41''

203

0

/Play/101187/کشف-استعدادها(3)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«بینات، استعدادهای مکشوف آدمی را هدایت می کند» (4:38)

04':38''

173

0

/Play/101186/کشف-استعدادها(4)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون« رضایت به دنیا و آنچه که دردنیاست بجای رضایت به آخرت» (21:13)

21':13''

150

0

/Play/101185/کشف-استعدادها(5)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«هدف خوب بودن است نه خوش بودن؛ هدف رشد کردن است نه رفاه» (17:9)

17':09''

213

1

0

/Play/101184/روش-برخورد-با-افراد(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«فقه اسلامی و دین از تفکر شروع می شود؛ تفکر در هستی، انسان، تاریخ و...؛ فکری که منجر به حرکت شود، مقصود است» (18:7)

18':07''

168

0

/Play/101183/روش-برخورد-با-افراد(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«بعد از اینکه انسان به شناخت لازم رسید، نسبت به اطرافیان خود نیز مسئول می شود، حتی نسبت به نباتات و حیوانات» (15:57) [کیفیت فایل پایین می باشد و فقط بخاطر اهمیت موضوع، حذف نگردیده است]

15':57''

146

0

/Play/101182/روش-برخورد-با-افراد(3)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«روش تربیت اسلامی و نقش مربی در تربیت انسان» (22:34)

22':34''

233

0

/Play/101181/نقش-مربی-در-تربیت-انسان(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«روش برخورد با انسان ها خلاصه در پنج امر می شود: دوستی و محبت، آزادی دادن، تحمل و پذیرش کردن، ایجاد طلب، جریجه دار نکردن» (20:53) [کیفیت فایل پایین می باشد و فقط بخاطر اهمیت موضوع، حذف نگردیده است]

20':53''

149

0

/Play/101180/روش-برخورد-با-افراد(4)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«آه من قله الزاد و بعد الطریق؛ بیرون آمدن از پراکندگی و صرف انرژی های موجود در راه حرکت» (14:3) [کیفیت فایل پایین می باشد و فقط بخاطر اهمیت موضوع، حذف نگردیده است]

14':03''

171

0

/Play/101179/خروج-از-پراکندگی(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«آه من قله الزاد و بعد الطریق؛ تمام انرژی و نیروها را باید خرج این راه و مسیر کرد» (14:27) [کیفیت فایل پایین می باشد و فقط بخاطر اهمیت موضوع، حذف نگردیده است]

14':27''

144

0

/Play/101178/خروج-از-پراکندگی(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«تقوی، تنها عامل پیشرفت است» (22:00)

22':00''

202

0

/Play/101177/عوامل-تشکیل-دهنده-ی-جمع(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«عوامل تشکیل دهنده ی جمع؛ آفات ها و عوامل رشد جمع و گروه» (28:12)

28':12''

275

0

/Play/101176/عوامل-تشکیل-دهنده-ی-جمع(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«انسان بعد از شناخت خود و خدای خود نسبت به اطرافیان مسئولیت پیدا می کند» (17:30)

17':30''

125

0

/Play/101175/مسئولیت(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«بعد از اینکه انسان نسبت به دیگران هم مسئولیت داشت، سوال اینجاست که روی چه کسانی باید کار کرد و تربیت اسلامی را بر آنها اعمال نمود» (19:45)

19':45''

110

0

/Play/101174/مسئولیت(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون« بوجود آمدنظلم و فساد، از اثرات ندیدن قدرها و اندازه هاست» (18:22)

18':22''

147

0

/Play/101173/اندازه-و-حدود(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«ریشه ی بوجود آمدن نا هماهنگی، فساد و ظلم، عدم مراعات تقدیر و اندازه هاست» (15:41)

15':41''

88

0

/Play/101172/اندازه-و-حدود(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«پخته بودن زندگی منوط به بالا رفتن شناخت انسان از این مسیر و دنیا و زندگی است» (24:48)

24':48''

155

0

/Play/101169/زندگی-خام-و-پخته(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«مواجهه ی با مشکلات، باعث توسعه در 5 طبقه ی وجود می شود: 1- ذهن 2- فکر 3- عقل 4- قلب 5- روح؛ گپ صمیمی استاد با دوستان حاضر درجلسه در مورد انجام وظیفه و توکل علی الله» (25:7)

25':07''

189

0

/Play/101168/زندگی-خام-و-پخته(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«عوامل ثبات و تغییر شخصیت انسان» (25:14)

25':14''

291

0

/Play/101165/عوامل-ثبات-شخصیت(1)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«چه کنیم که در شرایط مختلف شخصیتمان تغییر نکند» (25:22)

25':22''

202

0

/Play/101162/عوامل-ثبات-شخصیت(2)

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون« وقتی به داشته های خود باور داشته باشیم، ضرورت حرکت الی الله پیش می آید» (20:23)

20':23''

161

1

0

/Play/101156/خود-باوری

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«وقتی انسان نیازهای اساسی اش را درک کند سپس متوجه قدر و ارزش خود شود، ضرورت حرکت پیش می آید» (20:45)

20':45''

158

0

/Play/101153/ضرورت-حرکت-الی-الله

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«ضرورت حرکت؛ ضرورت هدف را در بردارد و هدف منحصر در این ظواهر نیست» (19:1)

19':01''

188

0

/Play/101152/ضرورت-هدف

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ شناسایی دردها و مشکلات در مسیر حرکت الی الله و اهم و مهم کردن مشکلات» (19:21)[کیفیت صوت، قابلیت ارتقاء و بهبود نداشت]

19':21''

188

0

/Play/101150/مشکلات-حرکت-الی-الله

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ موضع گیری انسان در مسیر حرکت الی الله مهم است نه موقعیت های بوجود آمده» (20:34)

20':34''

162

0

/Play/101149/اهمیت-موضع-گیری

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ انتخاب انسان نیاز به سنجش دارد و سنجش احتیاج به شناخت دارد، حال شناخت از چه چیزی بدست می آید؟» (22:1)

22':01''

158

0

/Play/101148/شناخت-لازمه-انتخاب

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ شناخت با واسطه یا بی واسطه، منجر به رسیدن به «من» و جایگاه من در نظام هستی است؛ نقطه ی شروع حرکت، شناخت از «من» است» (19:38)

19':38''

166

1

0

/Play/101146/شناخت-من

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ بینش از مهمترین عوامل ثبات در حرکت الی الله است» (19:38)

19':38''

141

0

/Play/101145/ضرورت-بینش

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ مشخصات یک طرح کلی چیست؟ باید استناد و اصالت داشته باشد» (20:12)

20':12''

165

0

/Play/101144/طرح-کلی-حرکت-الی-الله

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ ضرورت طرح کلی در حرکت الی الله» (21:9)

02':19''

135

0

/Play/101143/ضرورت-طرح-کلی-حرکت

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ فکرهای انسان، ذکر و یادآوری می خواهند، پس معلوم می شود واژه های ذکر در قرآن به چه چیزهایی تعلق می گیرد» (19:36)

19':36''

180

0

/Play/101142/ذکر

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ انتخاب حاکم، بر اساس عصمت است که همان نظام حکومتی اسلامی است» (14:28)

14':28''

134

0

/Play/101141/حاکمیت-و-عصمت

سخنرانی استاد صفایی حائری(ره) (عین.صاد) پیرامون«حرکت، شناخت و نقد مکاتب؛ در بینش اسلامی منظور از نیاز، نه حداقل هاست و نه حد کفاف، بلکه منظور غنا است» (16:33)

16':33''

208

0

/Play/101140/نیاز-در-بینش-اسلامی